De betekenis van een dilemma

Creators of Live is specialist in het creëren van wederkerigheid vanuit een dilemma! Een dilemma is ook wel een polariteit of een paradox. In de afgelopen jaren hebben wij ons gespecialiseerd in het benutten van de voordelen van een dilemma en deze weten te activeren tot wederkerigheid. Vandaag de dag leven we in een snel veranderende wereld met het gevolg dat dilemma’s elkaar continu opvolgen. Waar lig jij wakker van?

Een dilemma kan leiden tot een frustrerend sluimerend proces.

Een dilemma moet opgelost worden. Doe je er niets aan? Dan kan dit een frustrerend sluimerend proces in je organisatie of voor jou als individu worden. Beantwoordt je een dilemma met ja of nee, dan leidt dit vaak tot het uitsluiten van één kant van het dilemma. Het resultaat is dan van korte duur, want de andere zijde van het dilemma biedt ook veel positieve effecten.

Dilemma’s hebben ons altijd geboeid, want wij geloven in het bieden van toegevoegde. Echt toegevoegde waarde leveren gaat verder dan alleen het perfect organiseren van een live evenement. Gedurende ons advies traject filteren wij de waarden uit het dilemma. We brainstormen en gaan op weg naar reconciliatie, oftewel een win-win situatie. Dit doen we via een passend advies en creatie proces.  

Geïnspireerd door ‘Dansen met Dilemma’s’

Het oplossen van een dilemma, is het realiseren van een win-win situatie. Ogenschijnlijke tegenstrijdige waarden gaan samen. Een perfect voorbeeld hiervan is Ying en Yang. Creators of Live werd geïnspireerd door de methodes voor het ‘oplossen’ van dilemma’s en paradoxen uit het boek “Dansen met Dilemma’s” van Alard Everds en Steven Olthof. Aan de hand van tips, hun methodiek, en adviezen zetten we dit om tot verandermanagement bij organisaties.

Dilemma’s en paradoxen zijn niet van de laatste tijd, maar zijn al zo oud als de mensen bestaan. Het eerste dilemma dat wij vrij wel allemaal kennen, was het goede versus het kwaad. Dilemma’s komen voor in religie, overheid, binnen je organisatie maar ook in de privé situatie. Door de snel veranderende wereld volgen dilemma’s zich in raptempo op. Bijvoorbeeld: hoe om te gaan met diversiteit en inclusiviteit terwijl je als organisatie vooral winstgevend wil zijn? Er zijn twee waarden in dit dilemma: sociale erkenning vs. macht/onafhankelijkheid.

Een dilemma is eigenlijk niets meer en niets minder dan een conflict tussen waarden. Op het eerste oog sluiten de waarden elkaar uit. Velen professoren hebben er al over geschreven en diverse lezingen over gehouden. In het boek ‘Dansen met Dilemma’s’ worden verschillende methodieken uitgelegd over hoe je kunt omgaan met dilemma’s. Een dilemma is leuk en ontzettend interessant. Realiseer je het yin-yang effect? Dan kan er een bijzonder innovatieve oplossing ontstaan voor jouw oorspronkelijke dilemma. 

De 7 voorbeelden van dilemma's:

  1. De balans van het werken versus een gezonde levensstijl.
  2. Verantwoording van de organisatie voor diversiteit en inclusiviteit versus zaken doen.
  3. Versterken van MVO positie en betrokkenheid versus winstgevend zijn.
  4. Het uiten van je missie en visie versus een snel veranderende behoefte
  5. Een nieuwe propositie van je organisatie of product versus behoud van bestaande klanten.
  6. Verandering van imago met behoud van bestaande relaties versus nieuwe markten
  7. Uitsluitend door concurrentie versus gezamenlijke innovatie met concullega

Van jouw dilemma naar megasucces?

Waar lig jij wakker van? Wat houdt jou dagelijks uit je concentratie? Welk dilemma houdt jou continu bezig? Creators of Live adviseert je bij het helder formulieren van jouw dilemma, om van daaruit toe te werken naar een exclusieve, high end win-win situatie. Wij doen dit door samen met jou en betrokkenen een interactieve brainstormsessie op te zetten. Met de uitkomsten gaan we vervolgens aan de slag. Door een intensieve samenwerking zetten wij alle informatie om in een ‘live’ communicatie plan met als eind station een exclusief, high end evenement; win-win-win!

Jij wil toch ook winnen? Ben je klaar voor een megasucces?