Een evenement organiseren met Experience Design _ Creators of Live

Een evenement organiseren met Experience Design.

Het organiseren van een experience gaat verder dan het productioneel organiseren van een evenement, vergadering, incentive of congres. Een experience is een ervaring. Het moment dat toeschouwers betrokken worden; zo worden klanten fans van jouw bedrijf of merk en medewerkers raken verbonden met de organisatie, ambassadeurs. Door de coronacrisis leerden we de meerwaarde van ervaren, verbinden en emotioneel geraakt worden. Volgens ons team zijn dit de grootste trends voor de komende jaren.

Wat is een experience?

Een experience uit zich in veel verschillende vormen van belevenissen; zoals een bijzondere reis, iets nieuws ontdekken of emotioneel geraakt worden door kunst of muziek. Een ervaring die je bij blijft! Voor de coronacrisis spraken we alleen nog over evenementen organiseren, echter de tijd vraagt om verandering. En zo spreken we steeds vaker over een (live) experience. Een ervaring voor een levenslange herinnering.

In de tijd dat we nauwelijks iets mochten, leerden wij de meerwaarde van het ervaren, verbinden en emotioneel raken. Behoeften die we lang hebben gemist. Dit heeft direct zijn weerslag op de trends voor de toekomst.

De trends voor Experience Design

Experience Design zal zich nog meer gaan verweven met het Event Design. Klinkt leuk en prachtig, maar we hebben het vooral over het creatieve proces. Het doel tijdens dit proces is aandacht te besteden aan alle facetten, zoals de genodigden, de gasten, de sprekers, de sfeer, de boodschap, etc. Door de aandacht te vestigen op de verschillende facetten zal er een mate van synergie ontstaan die bijdraagt in de beleving.

De afgelopen jaren hebben we kennis gemaakt met heel veel technologieën. Zo ook jouw graag geziene gast of bezoeker. De bezoeker zal nog meer eisen stellen aan jouw evenement. “What is in it for me?” Hierdoor is er een verschuiving van het standaard productioneel organiseren naar Experience en Event Design. 66% van de event-organisatoren geeft aan dat betekenisvollere evenementen de hoofdprioriteit worden (bron: Frank Watching).

Betrokkenheid en aandacht vloeien in elkaar samen tijdens het creatieve proces. De bezoeker wil hierin de vrijheid en mogelijkheid een stempel te drukken op het evenement. Zo wordt de content tijdens het live event persoonlijker. Ook wel co-creatie genoemd, het actief meedoen en de belevenis volledig in je opnemen.

Waar we voorheen vooral de focus legden op de kwantiteit, zien we nu dat de kwaliteit en intimiteit meer rendement opleveren. Waar congressen gericht waren om 5000+ bezoekers zien we juist nu veel meer kleinere bijzondere live experiences ontstaan. De nummer 1 om bezoekers naar je evenement te trekken blijft inspiratie. Door intieme experiences te organiseren vergroot de kracht van inspiratie en wordt het een exclusief, high end evenement.

Sustainable Development Goals: wees bewust van wat je doet, ervaart en meemaakt. Samen zijn we betrokken bij onze aarde en geven we deze graag door. Deze belangrijke trend zal ook de komende jaren doorwegen in alle uithoeken van het Experience en Event Design. Immers groeit de bewustwording over de situatie van onze aarde ook bij de bezoeker. De bezoeker verlangt naar duurzamere afwegingen tijdens de experience.

Wanneer zet je Experience Design in?

De marketingteams van de grotere organisaties en multinationals zouden zeggen, overal! Het bepaalt of een klant wel of niet de producten of diensten van het bedrijf afneemt. Creators of Live ziet het belang in van zowel het Experience Design als ook het Event Design. Er wordt een ervaring gebouwd, waarbij verwachtingen worden overtroffen! Bezoekers worden betrokken in de co-creaties, klanten worden fans, medewerkers raken verbonden met de organisatie. Experience Design kun je dus overal in terug laten komen, zoals: het organiseren van een incentive, het personeelsevent met een bijzondere awardshow, maar ook tijdens het jaarlijkse congres of een bijzondere board meeting.

Zelf al eens een bruiloft georganiseerd? Dan heb je ervaring met het organiseren van een bijzondere ervaring. Bij het organiseren van een bruiloft gaat het om aandacht, details en meerwaarde. Een weddingplanner heeft ervaring met het organiseren van de mooiste dag van jouw leven, zodat dit een bijzondere experience wordt voor jou en je genodigden.

Een experience voor jouw bedrijf of privé?

Creators of Live verzorgd en organiseert zowel zakelijke als privé evenementen: exclusief, high end experiences. Het organiseren van een live experience is misschien wel intensiever dan een bruiloft. Door de combinatie in kennis en kunde begrijpen wij het vak van de Experience Designer. 

Wij ontwikkelen exclusieve, high end experiences voor jouw bezoeker, merk, bedrijf of voor jouw genodigden privé. Laat je door ons creatieve proces verassen en maak van toeschouwers betrokkenen, van relaties maken wij fans en van medewerkers verbonden ambassadeurs van jouw bedrijf. Een unieke experience voor jou? Maak kennis met Creators of Live.